a


Don’t _miss

Wire Festival

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam blandit hendrerit faucibus turpis dui.

<We_can_help/>

What are you looking for?

Kako je nastala Virtuelna realnost?

Pojam Virtuelne realnosti je sve češće zastupljen u svetu i kod nas. Međutim, ono što mnogi ne znaju jeste da on datira skoro do sto godina unazad!

Prva godina u kojoj se spominje jeste čak 1929.-a kada inovator i preduzetnik, Edwin Albert Link osmišljava prvi simulator leta namenjen treniraju pilota.

Šest godina kasnije, pisac Stanley G. Weinbaum objavljuje kratku priču pod imenom Pygmalion’s Spectacles u kojoj razvija ideju virtualne stvarnosti kojoj se pristupa korištenjem posebnih naočara.

Morton Heilig stvorio je glomazni prototip VR uređaja u pokušaju da kreira novo bioskopsko iskustvo kasnih 50-ih. Takozvana Sensorama bila je opremljena stereoskopskim ekranom i stereo zvučnicima, stolicom koja se pomera, kao i fenom koji je imitirao vetar i raspršivao mirise.

Prvi headset stvorila je companija Philco Corp. 1961. godine, ne bi li omogućila lakše video nadgledanje, a bio je namenjen vojnim treninzima. Na ekranu pred očima korisnik bi video uživo prenos sa obližnje kamere. Ono što ga čini sličnim današnjim uređajima je mogućnost osmatranja okoline pomeranjem glave uz pomoć magnetnog sistema za praćenje pokreta koji bi naveo i pomeranje kamere.

Iza prvog “pravog” VR/AR headseta stoji Ivan Saterlend koji je 1968.godine stvorio uređaj koji je projektovao slike sa kompjutera direkt pred oči korisnika. Zapravo, uređaj je dodavao 3D objekte u stvarni prostor, što ga čini AR uređajem više nego VR. Uređaj je bio tako težak da su morali da ga prikače za plafon, što mu je donelo nadimak “Damoklov mač”, prema priči o saradniku vladara Sirakuze u Staroj Grčkoj, Damoklu.

Pojam “virtualna stvarnost” tek 1987.godine ulazi u svakodnevnu upotrebu, a njegov nastanak pripisuje se programerskom naučniku, piscu i umetniku Jaronu Lanieru (neki izvori tvrde kako je samo popularizirao već postojeći naziv).

Početkom 90-ih godina kompanija Virtuality Group lansira nekoliko  video igara koje su se mogle igrati uz pomoć posebnih naočara i povezanih kontrolera, da bi samo dve godine kasnije Sega predstavila svoje svoje naočare za virtualnu stvarnost, međutim, sve je ostalo u fazi protototipa.

Tek 2011. Google razvija prototip svojih naočara za proširenu stvarnost – Google Glass, a sledeće – Startup Oculus VR razvija sastav i naočare za virtualnu stvarnost Oculus Rift, te pokreće Kickstarter kampanju za finansiranje projekta.

Pravu ekspanziju VR doživljava 2014. godine kupovinom Oculus VR-a od strane Facebook-a za dve milijarde dolara. Iste godine Google razvija jednostavno rešenje za virtualnu stvarnost – Cardboard. Reč je o jeftinom kartonskom “headseatu” sa sočivima koji se u kombinaciji s pametnim telefonom i pripadajućom aplikacijom pretvara u naočare za virtualnu stvarnost.

Međutim, Oculus nastavlja dalju saradnju sa Samsung-om i 2015-e razvija uređaj za virtualnu stvarnost Gear VR, kompatibilan sa Samsungovim pametnim telefonima. Istodobno, konkurentski HTC predstavlja svoj virtualni sustav HTC Vive.

Ljudski rod će morati da menja navike i prihvata nova pravila poslovanja, učenja, prodaje, reklamiranja koja podrazumeva upotrebu nove tehnologije koja nam već uveliko kuca na vrata i traži svoju primenu u našim svakodnevnim aktivnostima. Virtuelna realnost je našla svoju primenu u filmskoj industriji, industriji zabave, vojsci, arhitekturi, medicini, obrazovanju, sportu i mnogim drugim oblastima. Ono što je evidentno je da je VR naša nova budućnost.